زمانی که یک سیستم گیمینگ را سرهم میکنید همه از شما راجع به کارت گرافیکی که انتخاب کردید یا پردازندهای که نصب کردهاید سؤال میکنند و اینکه کسی راجع به مانیتوری که استفاده میکنید حرفی نمیزند و اگر هم صحبتی شود نهایتاً اندازه آن را از شما میپرسند. آیا این موضوع بدین معنی است که نمایشگری که از آن استفاده میکنید اهمیتی ندارد و تأثیری در عملکرد شما نخواهد داشت؟ برخیها معتقدند که مانیتور گیمینگ یکی از مهمترین لوازمی است که باید تهیه کنید و دیگران بر این باورند که اهمیت زیادی ندارد.
در این مقاله در رابطه با راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ میان رده میخوانید.
افرادی که از اهمیت مانیتور گیمینگ صحبت میکنند افرادی هستند که به بازیهای شوتر اول شخص مانند CS:GO, Day Z و یا Overwatch میپردازند. در این بازیها که نیاز به سرعت در عملکرد و واکنش دارند، 3 یا 4 میلیثانیه عملکرد سریعتر یا کندتر نسبت به رقبا میتواند باعث برد یا باخت شما شود.
از این جهت برخلاف مانیتورهای حرفهای که هدف داشتن بیشترین رزولوشن و بالاترین دقت تولید رنگ به صورت طبیعی را دارند مانیتورهای گیمینگ بر روی داشتن ویژگیهای دیگری متمرکز میشوند.
۳ عامل اصلی که باعث ایجاد تفاوت بین مانیتور عادی و مانیتور گیمینگ میشود زمان واکنشدهی، لگ ورودی و فریمریت هستند.
زمان واکنشدهی به معنای زمانی است که طول میکشد تا یک پیکسل از رنگ سفید به مشکی و دوباره به سفید تغییر رنگ دهد، درحالی که فریمریت به معنی تعداد عکسی است که یک مانیتور میتواند در یک ثانیه نمایش دهد.
بیشتر بخوانید: فریم ریت چیست
مانیتورهای گیمینگ دارای زمان واکنشدهی کم و حداکثر فریمریت ممکن هستند، به عنوان مثال مانیتور ASUS XG258Q دارای زمان واکنش دهی 1 میلیثانیه و رفرش ریت 240Hz است. لگ ورودی نیز به معنای فاصله زمانی ورود دستوری از طریق کیبورد یا ماوس و نمایش داده شدن آن در مانیتور است که میبایست تا حد ممکن کم باشد.
برخی از مانیتورهای گیمینگ از نوع مانیتور عریض یا مانیتور اولترا واید هستند، مزیت استفاده از این دسته از مانیتورها ارائه زاویه دید بالاتر آنها در بازی است، بدین صورت که دید بیشتری را نسبت به محیط اطراف خود در بازی خواهید داشت.
مانیتورهای عادی دارای نسبت تصویر 16:9 هستند، بدین معنی که نسبت طول تصویر به عرض آن 16/9 است، اما مانیتورهای عریض اکثراً دارای نسبت تصویر 21:9 هستند و رزولوشن آنها نیز با همین نسبت تغییر میکند. به عنوان مثال رزولوشن Full-HD در یک مانیتور 16:9 میزان 1920*1080 است؛ اما در یک مانیتور عریض رزولوشن Full-HD دارای میزان 2520*1080 هستند.
مانیتورهایی مانند مانیتور ایسوس ROG Strix XG49VQ وجود دارند که نسبت تصویر آنها فراتر از ۲۱:۹ هستند؛ به عنوان مثال نسبت تصویر این مانیتور ۳۲:۹ است که دو برابر عرض یک مانیتور ۱۶:۹ را دارد و اندازه ۴۹ اینچی پنل تصویر این مانیتور و نسبت تصویر آن باعث میشود تا استفاده از این مانیتور مشابه استفاده همزمان از دو مانیتور ۱۶:۹ با اندازه ۲۷ اینچ بدون خط حاشیه بین دو مانیتور باشد.
با این تفاسیر قابل درک است که چرا گیمرهای حرفهای استفاده از یک مانیتور گیمینگ را حیاتی میدانند. در بازیهایی مانند Overwatch که اتفاقات بسیار سریع و پشت سر هم اتفاق میافتند، رقابت بین بازیکنان حرفهای بسیار تنگاتنگ است و همین میلیثانیهها هستند که باعث تفاوت میشوند، پس برای آنها حیاتی است که مانیتوری داشته باشند که به عملکرد بهتر آنها نسبت به رقبا کمک کند.
در سوی دیگر نیز گیمرهای عادی حضور دارند که معتقدند مهمترین ویژگی که یک مانیتور میتواند داشته باشد رزولوشن آن است و دیگر مشخصات یک مانیتور از اهمیت چندانی برخوردار نیست. این گیمرها به ظاهر بازی بیشتر از عملکرد خود در آن اهمیت میدهند و به دنبال مانیتورهایی مانند مانیتور ایسوس MX25AQ هستند که بزرگترین تصویر را با بیشترین رزولوشن، بهترین رنگها و واقعیترین تصاویر را نمایش میدهند.